Home 2024

Laatste artikelen

Illustratie van een ronde tafel met vier stoelen erom heen

Welke kennis moet iedere sociaal werker hebben?

Een kennisbasis is belangrijk om je handelen als sociaal werker aan te toetsen. Dat onderschrijven Jan Willem Bruins (BPSW), Laura Koeter (HvA/UvA), Karlien Landman (Hanzehogeschool) en Bernard Kloostra (Tintengroep) allemaal. De vraag is alleen: hoe zorg je dat die recht doet aan het rijke palet aan specialismen binnen het beroep?

Praktische wijsheid en sociaal werk – Doen wat goed is

Praktische wijsheid wordt volop ingezet in sociaal werk, zien Asia Sarti & Ruben van Zelm, maar zou binnen organisaties nog veel explicieter aan de orde moeten komen. Daarmee erken je dat sociaal werk in alle opzichten mensenwerk is.
Jurja Steenmeijer

‘Kennis is een belangrijke leidraad voor handelen’

Jurja Steenmeijer is directeur van de BPSW Academie. Wat zijn haar ambities met dit opleidingsinstituut voor sociaal werkers? En hoe belangrijk vindt ze kennis voor professionals? ‘Iets doen of laten als sociaal werker kan in lijn zijn met je intuïtie, maar je moet je handelen ook kunnen relateren aan wat je weet over een bepaald onderwerp.'

Epistemisch onrecht – Als wat je zegt niet geloofd wordt

Verhalen en getuigenissen van sommige (groepen) mensen worden, zonder dat daar redelijkerwijs aanleiding voor is, minder geloofwaardig geacht dan die van anderen. Sociaal werkers hebben daar, onder meer in hun contact met cliënten, ook mee te maken. Wat kunnen ze ertegen doen?

Solide methodiek voor het sociaal werk – Van stress naar veerkracht

Herman de Mönnink, senior docent Sociaal Werk en traumapsycholoog, is grondlegger van multimethodisch sociaal werk. In De gereedschapskist van de sociaal werker pleit hij voor een methodische en op veerkracht gerichte aanpak van de problemen waar sociaal werkers beroepshalve mee te maken krijgen. Hij onderbouwt die werkwijze met inzichten uit de psychosociale stresswetenschap. ‘Methodische eenheid draagt bij aan de soliditeit van het sociaal werk.'
Ervaringsdeskundige Jason Bhugwandass sprak jongeren over hun ervaringen in de gesloten jeugdzorg. Zijn rapport leidde tot een serieuze aanzet tot verandering.

Samenwerken met ervaringsdeskundigen – Verhalen die diepe inzichten bieden

Om de kennis van ervaringsdeskundigen als kennisbron maximaal te benutten, is het belangrijk te zorgen voor gelijkwaardige samenwerking in de praktijk. Dat kan alleen door vanaf het begin en voortdurend samen te bepalen en te beslissen, betogen Marc Mulder en Saskia Keuzenkamp.

Casuïstiek – ‘Ik zag de teleurstelling bij de cliënt’

Als leerlingbegeleider op een dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking werk ik regelmatig op buitenlocaties, waar onze cliënten nauw samenwerken met personeel van andere instellingen en bedrijven.
Anne Jongmans

COLUMN Mijn lijf als navigator

'Ik stop dit gesprek en ik wil graag dat je de kamer verlaat.' Geschrokken keek ze me aan. ‘Hoe bedoel je?' ‘Gewoon, ik wil dat je vertrekt.'
Klavertje vier

DIE ENE CLIËNT ‘Zij had acuut hulp nodig, maar bijna niemand wist dat’

Sociaal werkers vertellen over een cliënt die hen altijd is bijgebleven.

REDACTIONEEL Professionalisering? Voorwaarts, mars!

In 1967 schreef Bertje Jens een boek dat decennialang verplichte literatuur was op sociale academies: Beroepsethiek en de code van de maatschappelijk werker. Vijf jaar daarvoor schreef zij de eerste beroepscode voor maatschappelijk werkers. Je kunt het je nu bijna niet voorstellen, maar tussen 1952 en 1965 had Nederland een ministerie van Maatschappelijk Werk.